Ecommerce SEO
Optimaliseer je webshop voor zoekmachines en verhoog het zoekverkeer. Met Ecommerce SEO werk je aan de basis van je webshop en word je minder afhankelijk van Google ads.
Waarom is Ecommerce SEO belangrijk?
Online winkelen is een gewoonte en de concurrentie op commerciële zoektermen is hoog. Zorg er daarom voor dat jouw webshop opvalt tussen de andere webshops in de SERP en dat hij aansluit bij de zoekintentie van de gebruikers. Hier draait Ecommerce SEO om.
Wat houdt Ecommerce SEO in?
E-commerce SEO omvat de processen en technieken die worden gebruikt om de zichtbaarheid en ranking van een e-commerce website te verbeteren in de zoekmachine resultaten. Dit omvat onder andere het optimaliseren van productpagina's, categoriepagina's en de structuur van de website zelf om zoekmachines beter te helpen begrijpen wat er op de website staat en waar het over gaat.
Keyword research
Het is belangrijk om keywords te gebruiken die jouw doelgroep hanteert in de verschillende fases van de marketing funnel bij het zoeken naar jouw producten.
Product pagina's
Zorg ervoor dat product- en categoriepagina's waardevolle en relevante inhoud bevatten.
Mobiele optimalisatie
Meer dan helft van de transacties gaat via de mobiel. Zorg er daarom voor dat uw webshop goed werkt op mobiele apparaten.
Autoriteit
Laat aan Google zien dat je autoriteit hebt op de producten en je merk. Dit kan door middel van externe publicaties of product reviews.
Interne linkstructuur
Maak gebruik van interne links om je product-, subcategorie- en categoriepagina's met elkaar te verbinden en zorg ervoor dat zoekmachines je website goed kunnen crawlen en indexeren.
Betrouwbaarheid
Wie zijn de mensen achter de webshop en zijn ze bereid klanten goed te helpen.
Optimaliseer je productpagina's
Een SEO-geoptimaliseerde productpagina is essentieel om de zichtbaarheid in zoekmachines te maximaliseren. Allereerst moet de producttitel helder zijn en de zoekterm bevatten die je doelgroep waarschijnlijk gebruikt om je product te vinden. Deze zoekterm moet ook worden opgenomen in de meta-titel en meta-beschrijving van de pagina. Deze elementen verschijnen in de zoekresultaten van Google en kunnen het aantal clicks van je pagina verhogen.
De productbeschrijving op de pagina moet informatief, boeiend en natuurlijk zoekterm rijk zijn. Vermijd echter het overdreven vullen van zoektermen, omdat dit tegen je kan werken. Zorg ervoor dat je ook gerelateerde zoekwoorden gebruikt, die de context van het product en de pagina verrijken.
Bovendien is het belangrijk om hoogwaardige afbeeldingen en video's van het product te hebben, waarbij de alt-tekst van de afbeelding ook je zoekterm bevat. Dit kan helpen om de zichtbaarheid in de beeldzoekresultaten te verbeteren.
De pagina moet ook links bevatten naar relevante inhoud op je site en backlinks van hoge kwaliteit van andere sites, wat een teken is van autoriteit en betrouwbaarheid voor zoekmachines. Het doel is om de gebruikerservaring te maximaliseren en tegelijkertijd signalen naar zoekmachines te sturen dat je pagina relevant en nuttig is voor de zoekterm.
Wat raadt Google aan?
Google heeft haar eigen webmaster guidelines opgesteld waarin verschillende richtlijnen staan voor het maken een ecommerce website. Vergeet deze niet door te nemen alvorens je begint aan een webshop! O
Of wil je toch je volledige SEO strategie aanpakken, of een ander onderdeel zoals Content SEO of Technische SEO.
Wil jij je webshop verbeteren met Ecommerce SEO?
Ik ben benieuwd naar je SEO doelen en plannen. Neem vrijblijvend contact met mij op.