de vier zoekintenties

Waarom zijn zoekintenties belangrijk?

Jouw potentiële klant gaan het internet op met een zoekintentie om een oplossing voor zijn of haar probleem te vinden. Deze zoekintenties zijn van cruciaal belang voor SEO en het succes van jouw pagina in Google. Waarom dat zo is en welke types er zijn en hoe je ze kunt vinden lees je in de blog.

Wat zijn zoekintenties?

Zoekintenties gaan over de vraag achter de vraag. Wat willen mensen daadwerkelijk weten, wat willen ze hebben, of wat willen zoen. Als je dit voor een zoekterm achterhaalt, dan kun je pas echt relevante content schrijven omdat je de zoeker op zijn wenken bediend. En Google beloont graag content die nuttig en relevant zijn voor de degenen die ernaar zoeken.

Welke zoekintenties bestaan er?

Er zijn vier verschillende zoekintenties te onderscheiden wanneer gebruikers een zoekmachine gebruiken. De informatieve zoekintentie, de transactionele zoekintentie, de commerciële zoekintentie en de navigerende zoekintentie.

1. Informatieve zoekintentie

De gebruiker zoekt naar informatie over een onderwerp. Deze zoekopdrachten kunnen concrete vragen bevatten met signaalwoorden als wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Bijvoorbeeld: "Waarvoor wordt SEO gebruikt?" of "Hoe lang was een Brontosaurus?" of "Wanneer carnaval?".

Het hoeft overigens geen vraag te zijn om een informatieve zoekopdracht te zijn: "benzineprijs" of "vrije ruimte 2023" zijn ook informatieve zoekopdrachten.

Als een gebruiker een informatieve zoekintentie heeft, toont Google vaak een featured snippet bovenaan de zoekresultaten, die direct antwoord geeft op de vraag van de gebruiker.

2. Transactionele zoekintentie

Bij een transactionele zoekintentie is de gebruiker van plan om een aankoop te doen en zoekt gericht naar verschillende merken of types. De zoekopdracht bevat meestal het product, merk of type dat de gebruiker wil kopen. Bijvoorbeeld: "Iphone 14 kopen."

3. Commerciële zoekintentie

De gebruiker heeft een idee van wat hij wil, maar moet nog kiezen tussen een aantal opties. De gebruiker bevindt zich tussen de informatieve en transactionele fase in en zoekt op meerdere producten om zijn behoefte te bepalen. Bij commerciële zoekintenties kijkt de gebruiker vaak naar meningen van anderen, zoals het aantal sterren of online reviews. Bijvoorbeeld: "Wat is de beste telefoon van 2023?"

Ben je met eCommerce SEO bezig, kijk dan goed of jouw content aansluit op de commerciële en transactionele zoekintenties.

4. Navigerende zoekintentie

De gebruiker zoekt gericht naar een product of merk. Vaak wordt er niet meer gezocht naar een specifieke pagina op de site, maar naar het merk zelf. In sommige gevallen wordt er ook gezocht naar inloggen of registreren. Bijvoorbeeld: "Gmail inloggen."

Hoe kun je de zoekintentie achterhalen?

Door een beter begrip van de verschillende zoekintenties kan je jouw SEO-strategieën verbeteren en meer relevante en waardevolle inhoud aanbieden aan je doelgroep. Wil je zelf de zoekintentie achterhalen van een zoekterm, dan kun je gelijk de SERP checken en kijken wat voor soort websites er bovenaan ranken (en dus beloond worden door Google).

Staan er shopping resultaten dan heb je te maken met een transactionele zoekintentie. Zie je veelgestelde vragen verschijnen dan is er hoogst waarschijnlijk een informatieve zoekintentie en zie je featured snippets met sterren en reviews verschijnen dan duidt dat op een commerciële zoekintentie.

Het achterhalen van zoekintenties is onderdeel van een goede content seo strategie. Lees hier meer over op mijn website.